Bostad

Samtliga lediga lägenheter förmedlas via Bostadsförmedlingen i Stockholm, Boplats Göteborg och Uppsala Bostadsförmedling.

Serviceanmälan

Novi Real Estate värnar om en sund och trygg boendemiljö. Anmäl gärna fel i gemensamma utrymmen, exempelvis trasig belysning i trapphus, portar som inte går i lås eller klotter och skadegörelse.

Service som Hyresvärden ansvarar för att utföra är exempelvis justering/service av kranar, reparation av vitvaror, justering/tätning av fönster och dörrar, justering/kontroll av värme- och ventilationssystem.

Som Hyresgäst har du ansvar för att vårda och sköta om din bostad. Vissa saker i lägenheten ansvarar du själv för, exempel på detta ser du nedan.

  • Rensa vattenlås/avlopp/golvbrunn
  • Byta batteri i brandvarnare
  • Byta lampor/lysrör/glimtändare
  • Kontrollera säkringar, jordfelsbrytare och byte av proppar
  • Rengöra filter och galler i köksfläkt samt byte av kolfilter

Vid akuta situationer, dvs sådana ärenden som inte kan vänta till nästa arbetsdag, är det möjligt att serviceanmäla på samma telefonnummer även efter kontorstid.

Ring 020-21 44 00 eller skicka en serviceanmälan via formuläret.

Frågor och svar

Jag vill byta min lägenhet, hur gör jag?

Ansökan om lägenhetsbyte måste alltid godkännas av hyresvärden. Ladda ner blanketten för lägenhetsbyte och bifoga begärda underlag. För att bytet ska godkännas behöver du som hyresgäst ha beaktansvärda skäl till bytet och den tilltänkta bytesparten ska också godkännas som hyresgäst.
Den nya hyresgästen ska ha en Inkomst motsvarande 3-4x månadshyran i månadsinkomst, inga betalningsanmärkningar, en tillsvidaretjänst utan provanställning/eget bolag/pension samt bra referenser från tidigare boenden.
Handläggningstiden för bytesansökan är ca 12 veckor. Under semestertider kan handläggningstiden vara längre. Tänk på att vara ute i god tid.
Ansökan skickas till Novi Real Estate AB, Box 7043, 10385 Stockholm alt. mailas till hyresadministratör.

Jag vill hyra ut min lägenhet i andrahand, hur gör jag?

Ansökan om andrahandsuthyrning måste alltid godkännas av hyresvärden. Ladda ner blanketten för andrahandsuthyrning och bifoga begärda underlag.
Handläggningstiden för ansökan om andrahandsuthyrning är normalt 4 veckor. Under semestertider kan handläggningstiden vara längre. Tänk på att vara ute i god tid.
Ansökan skickas till Novi Real Estate AB, Box 7043, 10385 Stockholm alt. mailas till hyresadministratör.

Jag önskar betala min hyra via e-faktura/autogiro, hur gör jag?

För närvarande kan vi inte erbjuda betalning via e-faktura. Om du önskar betala via autogiro, vänligen kontakta din hyresadministratör.

När kommer hyresavierna?

Avisering sker i början av mars, juni, september och december. Du får då tre månadsavier åt gången.
Saknar du en hyresavi? Kontakta hyresadministrationen.

Jag önskar säga upp min lägenhet/garage-/parkeringsplats, hur gör jag?

Ladda ner blanketten för uppsägning och fyll i de begärda uppgifterna.

Uppsägningen skickas till Novi Real Estate AB, Box 7043, 10385 Stockholm alt. mailas till hyresadministratör.

Kontraktsförvaltare

Susanne Söderlund
susanne.soderlund@novire.se

Avtalsadministratör

Nina Thorén
nina.thoren@novire.se

Bovärd

Kontaktas via serviceanmälan

Serviceanmälan